Friday, August 31, 2012

Alkisah bila tiba time exam :3

Assalamualaikum.
Hye guys, Alhamdulillah, kita diberi peluang untuk hidup hari ni, menghirup O2 kurniaan Allah.
So, nie, abang nak cite ckit la, (abang ke?) hahaha, boleh la.

Alkisah, time bulan final exam hampir tiba, ( terharu pulak nak cerita nie, rindu yang teramat dekat kengkawan) Untuk predental student, paper 1st adalah Dental Material ( paper ni memerlukan skill ajaib untuk menghafal fakta-fakta yang penuh dengan words, sedikit je gambaq) so, setiap orang ade cara menghafal diorang, but for me, aku suke buat notes ( tadi panggil abang), then barulah start menghafal. So, bukanlah nak cerita pasal subjek tuh, tapi nak cerita kisah perit duka lara sebalik exam dental material nie. Bile time exam, biasalah, student2 pon pulun study, duduk rumah je, kalau boleh, kitorang nak mata nie terbukak 24 hours, tanpa rase ngantok nak study.. Aku pon nak mase 24 hours tu, tp sempat buat dalam 18 hours je, so disebabkan kurang tidur and tak jaga makan, maka demam pon datang la, ya Allah, memang dugaan, waktu amik exam written, bile dh habis jawab, lagi 15 minit nak habis, badan mule rase lain macam, pening, kadang2 sejuk.Pergh. Dengan tak breakfirstnye, ketaq badan ni time exam.. Habis je exam, nak happy pon x bermaye sbb badan giler penat, disebabkan x breakfirst, gagahkan diri, berbekalkan tenaga secupak, kaki mula mengorak langkah ke TAKO, (Tako nie, fast food dekat egypt, mase mule2 datang kedai die biase2 je, bile nak hujung tahun, macam2 pembaharuan, terharu kot, maju dh kedai tuh, kedai nie menjadi supplier kitorang time exam, sebab cepat, murah, sedap, mengenyangkan) so, sementara nak tunggu pakcik2 tako buat lunch tuh, kitorang pon open la soklan2 exam tadi..

_____________________________

Sampailah kat rumah, fast food tadi, kitorang bungkus je, sbb nak cepat. Balik tuh, dengan beg yang masih digalas, aku pon menbuat diving 10m platform macam Pandalela tuh, terjun dengan gaya tersendiri atas katil, ( monolog dalaman "Ya Allah nikmatnye dapat rest") makanan  x usik lagi nie, nak jadikan cerita, makanan tu dijadikan dinner, aish, makin sakit la aku. Time tuh, tekak rase lain macam dh, suhu badan dah naek.. By the way, esoknye exam oral untuk subjek written tadi, memang xde gap la nak rehat. Nak turun pegi masjid pon x larat. So, bagi nak fresh kan diri, nak study untuk esok, aku pon gi la mandi.. Tengah2 mandi tuh, kedengaran la suare2 lunak merdu housemate balik dari masjid, yang peliknye, ramai pulak suara2 tuh, bile lepas mandi, tengok2 ade la budak kelas datang nak study skali, Umair and Dzul. Yeay, fresh ckit, dapat study ngan diorang. So untuk oral, kitorang slalu buat soal jawab, semua pakat buat soklan2 yang susah tahap dewa, kalau x dapat jawab, rase diri macam x cukup study je, hehehe, btw rindu sgt time tuh.. Tapi malam tuh study kejap je, dengan harapan esoknye sihatla, study lepas subuh, dengan kehendak Allah, aku pon still sakit lagi teruk. sobs3, pastu roomate aku, Taqi naseb baik la die ade, die temankan aku study atas katil, aku dengan selambe baring berselimut kesejukan, die tanye aku soklan2. Time kitorang sibuk revise, datangla abg Izzudin, die nie, doctor on call kitorang, dh tahun 4 dh skarang. so die cocok aku dengan tanpa belas kasihan, ( aku ni takut jarum) ubat tu untuk bagi kebah demam tu, kasi energy dalam badan up ckit ( memandai je aku buat fakta medical nie) hahaha, tapi rase la elok ckit, sekejap je, Sampai kat university, ya Allah, time oral exam, kene la tunggu turn, nama aku plak akhir-akhir sekali. memang dugaan.. Time tu, tinggal aku and taqi je lelaki, then doctor pon panggil la, naseb baik dapat doktor feveret, aku duduk tengah2, ade 3 orang total. lepastu, rase macam miracle dari Allah, soklan yang dijangka2 dpat, aku pon jawab la sehabis idea yang ada, Alhamdulillah. rase bersyukur sangat time tuh. Doctor pon melemparkan senyuman yang bersinar die, yeay! terubat jugak demam aku ckit, So balik tu, aku rest cukup2 untuk menempuh other papers yang berlangsung selama 1 sebulan. 

Moral of the story, kita kene ingat, setiap kesusahan yang Allah berikan kepada kita, sebenarnya, Allah selitkan kemudahan untukk kita, sweet kan? 
Allah telah berfirman dalam surah Al-Insyirah, ayat 6.


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا
صدق الله العظيم  
       
Maksudnya: "sesungguhnya bersama kesulitan itu ada kemudahan"

Kadang2, sedih bile fikrikan diri sendiri, bila susah ingat kan Allah, bila senang kita lalai, Mintak2 kita dijuahkan dengan sikap yang macam tuh ( #notetomyself )
So, hopefully, entry ni sedikit-sebanyak dapat membantu menaikkan semangat korang untuk belajar dengan bersungguh-sungguh. Sesungguhnya, Allah itu bersifat Maha Pemurah lagi Maha Penyayang tehadap hambanya yang bertaqwa.

Gambar hiasan : Gunung Sina, tempat dimana Nabi Musa bermunajat direct terus dengan Allah s.w.t Subhanallah. Allah beri peluang untuk jejak ke sini. 
Abaikan model dalam pictures eh, ^^,



Assalamualaikum :)

2 comments:

  1. Salam aiman..wawawa..akak nak exam DM nih..habis pulun da ni, xlekat2 lagi..doa2 sikit result kamu tempias kat akak hehehe..da sebulan ngadap DM xmumtaz lagi xtau la apa kene ngan akak ni..hehehe..btw jangan paksa diri sangat..study untuk dapat keberkatan belajar dari Allah, bukan hafal untuk exam semata2 an..biar serak ngaji quran,jangan demam pulun exam..rezeki ada mana2..tapi kalau xpulun, xmumtaz la kan..hehehe..=D

    ReplyDelete
  2. salam, kak tifah thanks kak, i/Allah aiman doakan akak dpt mumtaz untuk oral and written exam, i/Allah akan cuba jadi yang lebih baik untuk tahun1 nnt. thanks :)

    ReplyDelete