Saturday, August 11, 2012

5 minit je baca! Tak rugi..

Assalamualaikum w.b.t
Alhamdulillah, before i start my point today, jom kita kira how many nikmat that we received today, kira tau! and the most greatest nikmat are Islam and Iman.. again Alhamdulillah. Firstly, i wrote this untuk diri sendiri, sebagai pesan untuk diri sendiri, and hopefully, it is very useful for uolls.
Okay, now I straight to my point, wanna share about 

ISTIDRAJ

" Istidrajullah al-abda"(Allah menIstidrajkan hambanya) membawa erti/makna setiap kali hambaNya (insan) membuat/ menambah/ membaharui kesalahan yang baru maka setiap kali itu juga Allah akan membuat/ menambah/ membaharui nikmatNya ke atas hambaNya itu dan setiap itu juga Allah membuatkan hambaNya itu lupa untuk memohon ampun atas dosa yang dilakukan terhadapnya dan setiap itu juga Allah akan mengambilnya sedikit demi sedikit(ansur-ansur) dan Allah tidak mengambilnya dengan cara yang mengejut!

                                                                   *simplify sikit!

Nikmat yang Allah kurniakan kepada hambanya sewaktu hamba Allah itu di dalam kemaksiatan ataupun kekufuran. 
*Ok tak? 

Dalil dari Al-Quran

Surah Al-A'raf

:"Orang2 yang mendustakan ayat-ayat Kami(Allah), nanti akan Kami (binasakan mereka itu dengan beransur-ansur) sedang mereka tidak tahu."(182)

 Cuba anda lihat maksud ayat Alquran yg berada di dalam isyarat { }. Itu adalah maksud "istidraj" yang sedang kita bincang sekarang. Iaitu ia membawa makna "Istidraj" suatu perkara yang di luar adat kebiasaan yang belaku terhadap seseorang insan bertujuan untuk membinasakan 'insan' tersebut dengan cara berangsur-ansur atau TIDAK DISEDARI atau sedikit demi sedikit dan bukan mengejut. Jika kita beriman benar-benar pada Allah, Insya Allah takkan terjadi "istidraj" pada kita. Percayalah

 Surah Al-An'am

"Maka tatkala mereka melupakan peringatan yang telah diberikan kepada mereka, Kami pun membuka semua pintu-pintu kesenangan untuk mereka. Sehingga apabila mereka bergembira dengan apa yang diberikan kepada mereka, Kami seksa mereka secara tiba-tiba, maka ketika itu mereka terdiam berputus asa".(44)"Maka orang yang zalim itu dimusnahkan sampai ke akar-akarnya, Dan segala puji bagi Allah, tuhan semesta alam"(45)


 Dalil dari hadith


Rasulallah s.a.w telah bersabda yang bermaksud:
"Apabila kamu melihat Allah memberikan kepada seorang hambaNya di dunia ini apa yang hamba itu suka atau berhajat, sedangkan hambaNya itu tetap dalam kemaksiatannya maka itulah ISTIDRAJ". 
Selepas itu Rasulallah s.a.w pun membaca ayat tadi 44- 45 (surah Al-An'am) yang bermaksud... (sila rujuk makna ayat 44 dan 45 pada perenggan yg tersebut tadi).

Ok, my point here, nak ke korang dapat semua nikmat di dunia ni, padahal korang syoknye buat dosa? bahaya tu.. Nikmat Allah ini turun skali dengan rahmat, rahmat tu yang bawa kita ke syurga, tapi kalau nikmat tanpa rahmat? Acaner? duduk jap, fikir sejenak.

So, i/Allah kita belajar sama2, ana pon tak mahir lagi dalam bab2 agama, tapi bak kata imam al- Ghazali, sampai bila dakwah akan tersebar, bila kita tunggu orang yang perfect untuk berdakwah. tehee! and plus guys, Ramadhan is getting towards it's end, so, for the last 10 days ni, let us maximized our ibadah and good deeds, and hoping that we will meet the lailatul qadr, i/Allah, nikmat besar tuh.


*Gambar Hiasan 
Before balik mesia, sempat la pegi sempadan israel-mesir, ni la tempat die, teringat dekat saudara kita dekat other side of the gate. :(

Assalamualaikum w.b.t 


No comments:

Post a Comment