Sunday, August 14, 2011

Kisah Aiman dan telefon bimbitnya

Assalamualikum

*Sebelumtuh, cerita ni tiada unsur sombong, riak, fitnah etc. Just untuk perkongsian dan teladan


Tersebutlah kisah, sepupu aku ajak aku keluar berbuka sama2 lalu aku pon ikutlah. So, macam setahun x jumpa sembang bagai ( kesalahan pertama: sembang benda2 yg tidak berfaedah) kitorang sembang pasal..

skip




skip





skip




skip





skip



dah habis berbuka pon Alhamdulillah. Lepas tuh dengan hati gembira, selepas solat Magrib pergilah satu tempat ni ( huhu x boleh habaq) mencuci mata, melenguhkan kaki hingga 9.30 (kesalahan 2: ponteng terawikh). Dalam masa nak snap picture2 guna fon aku yang ado, aku pon tersedar "eh, mana fon aku?" . *Background orkestra terkejut. Aku dan 2 orang sepupu aku pon gelabah la mencari-cari sekeliling kedai, dalam kereta macam orang x betul * macam cubaan nak merompak kedai pon ada.


*Background music sedih.



Kami pon patah balik lah sepanjang jalan yang kami lalui sebelum ini. Dalam kereta aku dah berdoa pada Allah SWT agar jumpa la balik fon aku yang ado tuh.(kesalahan 3: dah susah baru nak berdoa) X jumpa akhirnya. So pulang ke rumah dengan muka yang sedih. Agak dalam pukul 10.30. 1st time balik lambat mcm ni, naseb baek parents x marah.





MasyaAllah, SubhanAllah ( Bak kata Andy Nurehan)


Keesokkan harinya, dengan Rahmat dan Kasih sayang Allah SWT, aku dapat call dari sepupu aku. Dengan hati berdebar

Sepupu: Wei dah jumpa fon kau balik?

Aiman: Mana ada, ayah rilax je, yeay nak beli fon baru (Kesalahan 4: anak yang menyusahkan mak bapak)

Sepupu: Td call fon kau, ada orang cina angkat, Mr Lim, die jumpa fon kau dekat kedai die.

Aiman: Yeke!!!!!! Alah baru nak beli fon baru ( Kesalahan 5: tak bersyukur)

.....

skip




skip




skip



so, guys moral of the story in just a day, we could do many sins without we realize. Allah SWT will show us sort of accident occurred above right after we did something wrong. But at the end, when we realize and admit the sins we did, we will rained by Allah SWT's mercy and blessing with a view to aware us about the sins.
THE END

Assalamuaikum




No comments:

Post a Comment